Ketika Nabi Muhammad sedang berada pada peringkat di mana dakwah baginda mulai merentas sebuah jalan antara seksaan dan kemenangan serta mula lahir menjadi bintang-bintang kecil yang berkelip-kelip di ufuk nan jauh, maka terjadilah peristiwa Israk dan Mikraj. Peristiwa yang mencarik adat dan di luar kotak pemikiran manusia ini merupakan perjalanan dan mukjizat agung yang dikurniakan oleh Allah kepada manusia yang paling layak dan teragung, Rasulullah SAW.
Isra’ dan Mikraj yang berlaku pada bulan Rejab merupakan suatu peristiwa besar yang berlaku ke atas batang tubuh Rasulullah saw. Walaupun ada khilaf di kalangan ulamak mengenai berlakunya Isra' dan Mikraj dalam bulan Rejab, namun apa yang penting ialah banyak pengajaran yang boleh diambil darinya. Di antara perkara penting yang perlu kita ambil ialah hubung kait Isra’ da Mikraj dengan Palestin.
Isra' Mi'raj, Palestin dan Masjidil Aqsa
Dr Fadl Hasan Abas, seorang ahli akademik pakar ilmu tafsir berasal dari Palestin yang buta matanya, menulis sebuah buku berjudul Nafahat Min al-Isra’ wal Mikraj. Di antara kupasannya menyebut Isra’ Mikraj ialah hari Palestin.
Masjidil Aqsa merupakan destinasi terakhir perjalanan Rasulullah saw di bumi sebelum baginda di Mikrajkan ke langit untuk bertemu dengan Allah SWT. Hal ini bukanlah kebetulan, tetapi merupakan peraturan Ilahi yang penuh hikmat.
Di Masjidil Aqsa Rasulullah saw bertemu dengan para anbiya' dan menjadi imam solat. Hal ini merupakan satu isyarat tentang pemindahan agama bagi dunia dari bani Israel kepada umat yang baru, Rasul yang baru, kitab yang baru iaitu untuk seluruh alam.
Firman Allah SWT: “Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekelian alam.” (al-Anbiya’: 107)
Surah al-Isra’ turun selepas surah al-Qasas. Surah al-Isra’ juga dinamakan surah Bani Israel. Tentu ada hikmah dinamakan demikian. Disebut Bani Israel bersama peristiwa Isra’ menunjukkan sejarah yang panjang di antara keduanya. Ini mengingatkan kepada orang Islam betapa keturunan bani Israel ini akan bertembung dengan orang Islam terutama dalam isu Palestin ini. Apatah lagi apabila mereka mendakwa punya hak ke atas bumi Palestin ini.
Sikap mereka dalam dakwaan hak ini tersangat sombong dan angkuh, bahkan tidak mempunyai asas yang kukuh baik dari segi agama maupun sejarah. Akan tetapi mereka hanya mengambil penguat atau dalil tersebut dari agama dan sejarah secara rekaan dan pembohongan. (lihat al-Qudsu Qadiyyatu Kulli Muslim – Dr Yusuf al-Qardhawi)
Kaum Yahudi, tabiatnya sentiasa melanggar perjanjian walau pun sudah dimeterai pada mulanya. Lihat di dalam sirah, bagaimana mereka melakukan tipu daya terhadap Rasulullah saw dan para sahabatnya ra.hum. Mereka bergabung dengan kaum musyrikin untuk memerangi Rasulullah saw, menyerang kota Madinah untuk memusnahkan kaum Muslimin di situ.
Di dalam al-Quran banyak menceritakan buruknya sifat permusuhan orang Yahudi terhadap kaum Muslimin. Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya kamu mendapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (al-Maidah: 82)
Pertembungan ini akan terus berlaku sehinggalah hari Kiamat.
Rasulullah saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidzi bermaksud: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-orang Islam akan memerangi Yahudi. Orang-orang Islam akan memerangi (membunuh) Yahudi dan mereka akan bersembunyi di sebalik batu-batu dan pokok. (Ketika itu) Batu dan pokok akan akan bersuara 'Wahai muslim! wahai hamba Allah! di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi". (no 7523, riwayat Muslim)
Ketika ini rakyat Palestin sedang diserang bertubi-tubi dan Masjidil Aqsa masih lagi dicengkam regim Yahudi dan sekutunya. Tidakan regim haram ini yang telah melancarkan serangan ke atas Gaza dan perlakuan tidak berperikemanusiaan secara terang-terangani wajar dikecam dan dikutuk sekerasnya.
Justeru, sempena berada di dalam bulan Rejab yang mulia ini, marilah kita mengambil sebesar-besar iktibar mengenai Isra' dan Mikraj. Janganlah kita hanya mendengar kisahnya saban tahun tanpa ada apa-apa perubahan dan peranan yang dapat kita lakukan.
Marilah kita menyumbang segenap kemampuan dalam usaha untuk membantu saudara seaqidah kita di Palestin, sekurang-kurangnya berdoa setiap kali selepas sembahyang. Mudah-mudahan segala usaha yang kita lakukan diberkati Allah SWT.